13-09-2016

MAG DIT WEL IN EEN BLOG?

MAG DIT WEL IN EEN BLOG?

Over de grenzen van fatsoenlijke content

Ik ga een trucje uithalen. Ik wil jullie namelijk laten weten dat we de EUPRIO-award hebben gewonnen voor de campagne ‘Hogeschool van Amsterdam maakt er een punt van’. De vraag is of je een blog wel mag gebruiken voor zulke schaamteloze zelfprofilering. Dus gooi ik het over die boeg: wat zijn de grenzen van fatsoenlijke content?

Voor veel bedrijven zijn blogs en vlogs de manier om een jonge doelgroep te bereiken. Dat verloopt bijvoorbeeld via zogenaamde influencers. Je kent ze wel: meisjes die zichzelf met hun mobiel via de spiegel filmen. “Ik draag vandaag mijn flared jeans van X en mijn favoriete cut out booties van Y.” Een aantal meiden verdient er goed aan. De bedrijven die hen betalen nog meer.

Wederkerigheid

Blogs en vlogs zijn serieuze instrumenten geworden in marketing. Marketing gaat dan ook over overtuigen. Het bedrijf wil de ontvanger voor zich winnen. Maar hoe zit het met communicatie? Communicatie gaat over informatie uitwisselen. Communicatie vindt plaats tussen mensen. Dat betekent dat je de boodschap aanpast aan de behoefte van de ontvanger.

Nu zijn de grenzen tussen marketing en communicatie zeer diffuus. Toch is het naar mijn idee van belang om de wederkerigheid niet uit het oog te verliezen. Daarom pleitte ik er al eerder voor dat een blog iets van waarde heeft. Dat is in ieder geval wat ik beoog. Niet alleen zenden over me myself and I, maar proberen aan te sluiten bij de behoefte van communicatieprofessionals zoals jullie. Door een inzicht te geven, een advies, tip of inspiratie. Geregeld krijg ik daar feedback op. En dat vind ik geweldig, want dan ben ik pas aan het communiceren met jullie.

Geheel vrijblijvend

Maar geheel vrijblijvend is dat gecommuniceer via blogs natuurlijk niet. Ik wil graag via mijn blogs laten zien dat ik wat te vertellen heb over schrijven en communiceren. In de hoop op meer mooie opdrachten.

Daarom even dit: de corporate campagne die ik met Wit Communicatie en Beautiful Minds maakte voor de Hogeschool van Amsterdam is door EUPRIO verkozen tot de beste Europese campagne van het afgelopen studiejaar. EUPRIO verenigt meer dan 600 communicatieadviseurs van universiteiten en hogescholen uit 18 Europese landen. De campagne won de jury- en publieksprijs vanwege de originaliteit, creativiteit, de resultaten en het rendement. Ik ben trots.

Geen filantropie

En wat is nu de waarde van deze blog voor jou? Wat is mijn tip? Bloggen is geen filantropische bezigheid – je inspanning mag iets opleveren. Maar niet nadat je blog eerst de ontvanger iets heeft opgeleverd. Kwestie van fatsoen.

Was deze blog nuttig voor jou? Ik hoor je graag. Bel of mail me.

Campagne bekijken? Ga naar hva.nl/maaktereenpuntvan