04-02-2014

WAT IS DE WAARDE VAN ENTHOUSIASME?

Over de vraag wat relevante content is

Content marketing draait om het delen van relevante en waardevolle content. Vanuit de verwachting en het vertrouwen dat je, door iets van waarde weg te geven, waardering van je doelgroep terugkrijgt. Ik geloof er in. Hoewel deze blog niet veel meer biedt dan mijn enthousiasme. Aan jullie de vraag of dat genoeg waarde heeft.

Ik was halverwege de twintig toen ik van een dagblad overstapte naar een reclamebureau. Mijn toenmalige collega-journalisten trokken hun neus op. ‘Ga je de hele dag schrijven over wasmiddelen?’, vroeg een redacteur van de kunstredactie bij mijn vertrek. ‘Nee, natuurlijk niet’, zei ik verontwaardigd. Ik ging niet schrijven over wasmiddelen. Maar wel over muurverf, papieren zakdoekjes

en shampoo-en-conditioner-in-één (geflopt).

Zonder enige waarde

Ik deed het met plezier, ik leerde van een oude rot in het vak hoe je sterke teksten en concepten maakt. Maar iets knaagde er. En dat was dat ik mijn uiterste best deed op iets waar niemand op zat te wachten. Ik schreef mailings die ongeopend al oud papier waren, folders die vooral functie in de kattenbak hadden, commercials die mensen met een zucht weg zapten. Ik maakte iets zonder enige waarde.

Echt leuk door de crisis

Na een paar jaar ‘in de reclame’ zocht ik om die reden mijn eigen weg. Ik ging werken voor opdrachtgevers met een boodschap die

in mijn ogen wel relevant was. Dat scheelde. Maar echt leuk werd het pas door De Crisis. De crisis gaf een omslag in denken over economie. De Nieuwe Economie gaat over delen, met name over het delen van kennis.

Stel, je verkoopt adviezen. In de oude economie zei je dan: ‘Heb je een probleem? Ik kan je advies geven over de oplossing.’ Nu zeg je: ‘Heb je een probleem? Ik zou het zo en zo oplossen. Als je wilt, kan ik je daarbij helpen.’ Je biedt relevante content, vanuit het vertrouwen dat mensen jou opzoeken als ze je nodig hebben.

Vak met meer inhoud

De rol van communicatieprofessionals is daardoor veranderd. Meer dan voorheen zijn communicatieprofessionals intermediair geworden tussen opdrachtgevers en hun doelgroep. Ze helpen organisaties vast te stellen wat de doelgroep wil weten en vertalen

dit vervolgens naar heldere en aantrekkelijke communicatie.

Inmiddels produceren communicatieprofessionals content waar mensen wel op zitten te wachten, waar de doelgroep zelfs actief naar op zoek gaat. Intussen maken ze iets dat van waarde is voor anderen. Content marketing heeft ons vak meer inhoud gegeven. En ik ben er enthousiaster over dan ik ooit was.

Begrip relevant rekken

Ik pleit ervoor dat we blijven delen. Dat we proberen iets van waarde te maken, iets relevants toevoegen aan het leven van anderen. De vraag daarbij is: wat is waardevol? En hoe ver kun je het begrip relevant rekken? Is mijn enthousiasme bijvoorbeeld genoeg inhoud voor deze blog? Daarover kunnen we discussiëren. En dat zouden we zeker moeten doen.

Bel of mail me, dan praten we verder.